vrijdag 22 januari 2016

Redenen om niet af te lossen

Sinds ik me wat meer heb verdiept in onze hypotheek, valt het me op hoeveel adviseurs er wel niet zijn die iedereen proberen te ontraden extra af te lossen. Bij programma's op tv, bij informatie van banken... Als je googelt op 'aflossen' krijg je allemaal zorgelijke teksten voor je neus, waar vooral woorden in staan als: probleem, risico, boeterente, de voor- en nadelen in uw situatie, aflossen niet altijd verstandig, soms beslist af te raden. Zelfs de consumentenbond, die ik toch hoog acht en als objectief zie (wellicht mijn fout), doet hier aan mee.

Op zich klopt de informatie die gegeven wordt wel, echter het wordt vaak vanuit het negatieve beschreven.
Het doet me denken aan een arts die met allemaal mitsen en maren komt, voordat hij zegt dat je een paracetamol mag nemen.
Ja natuurlijk moet je rekening houden met fiscale regeltjes. Ja natuurlijk moet je zorgen dat je een buffer overhoudt. Ja natuurlijk krijg je minder terug van de belasting.

Maar nergens op al die pagina's staat de simpele boodschap:
'Geld lenen kost geld. Geld níet lenen kost géén geld.'

Zo simpel is het en dát zou de allerbelangrijkste boodschap moeten zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten