vrijdag 22 januari 2016

De Aanleiding

In mijn eerste post schreef ik het al: Een jaar geleden kregen we een onverwachte financiële meevaller. Aflosmeneerke liet toen vallen, dat hij deze meevaller wilde gebruiken om een deel van de hypotheekschuld mee af te lossen.
Ik keek hem vreemd aan. Het ging om een bedrag van €15.000.
Daar zou je heel veel andere leuke dingen van kunnen doen. Om te beginnen zouden we de spaarrekening flink kunnen aanvullen. Dat vinden veel mensen waarschijnlijk niet zo'n leuk doel. Ik ben zelf echter nogal zuinig en kan erg blij worden als ik inlog bij mijn bank en een mooi spaarsaldo zie staan. Daar kan voor mij geen shopweekend tegenop. Tja, iedere gek zijn eigen gebrek he?
Naast het aanvullen van de spaarrekening zou je een iets luxere vakantie kunnen vieren. Of een weekendje weg. Extra uit eten. Wat dan ook.

Maar nee, Aflosmeneerke zei dat 1 deel van de hypotheek een nogal hoge rente had. Dat was onze kans om die in 1 keer af te lossen. Dat zou ons elke maand geld schelen.
Ik vond het nog steeds niet zo belangrijk om af te lossen, maar kwaad kon het natuurlijk niet. Die spaarrekening was tenslotte al redelijk gevuld. En vakantie vieren kunnen we toch wel. We hebben allebei werk en dus inkomen.
Dus ik ging akkoord.

En toen gebeurde er iets heel bijzonders. Toen Aflosmeneerke enkele weken later het afschrift liet zien, waarop stond: Algehele aflossing leningdeel X, werd ik daar onverwacht heel blij van. Nog blijer dan van een hoog spaarsaldo bij de bank. Saldo van 15.000 naar 0. Dat is leuk! Alles afgelost, een streep eronder, geen maandelijkse lasten meer.

Dat was het moment dat ik verder begon te denken. Begon te denken over wat dit nu elke maand zou besparen, en hoe het zat met de resterende hypotheek, dat ik niet meer wist wat die precies inhield. Hoe lang die nu precies nog moest lopen en hoeveel rente en aflossing we hieraan kwijt zouden zijn de komende 20-25 jaar.
Ik wilde meer weten. Dat was het begin.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten